Takograf Kuralları

Avrupa takograf düzenlemeleri, uygulanması söz konusu bile olsa anlaşılması zor olabilen karmaşık bir kurallar dizisinden oluşur. Kuralların bilinmemesi, takograf sorumluluğu ile ilgilenen herhangi bir kuruluş için kolaylıkla ciddi sorunlara neden olabilir. Bu makale, takograflar, takograf dosyaları ve uyumlulukla uğraşmak zorunda olan sürücüler, planlamacılar ve filo operatörleri için faydalı olacak kısa bir kılavuz olmayı amaçlamaktadır.

Avrupa takograf düzenlemeleri

Kurallar, 11 Nisan 2007’de yürürlüğe giren 561/2006 Sayılı AB yönetmeliği (EC) [5] tarafından düzenlenmektedir. Kurallar hem dijital takograf hem de analog takograf kullanılırken geçerlidir. Kuralların ihlal edilmesi yüksek para cezalarına neden olur (ayrıca bkz: takograf cezaları).

Takograf terimlerinde bir “hafta” nın, 7 gün sürmesine rağmen, bildiğimiz gibi (Pazardan Pazartesiye) bir hafta ile hizalanması gerekmediğini bilmek önemlidir. Haftalık dinlenme döneminin sonunda takograf haftası başlar. Böylece bir takograf haftası haftanın herhangi bir gününde başlayabilir.

Maksimum sürüş saati kuralları

  • İki haftalık maksimum sürüş süresi 90 saattir
  • Haftalık maksimum sürüş süresi 56 saattir
  • Maksimum günlük sürüş süresi 9 saattir; bu, haftada en fazla 2 kez 10 saate kadar uzatılabilir.

Molalarda takograf kuralları

  • Her 4,5 saatlik sürüş süresinden sonra, sürücünün en az 45 dakikalık mola vermesi gerekir. Sürücü bir kerede 45 dakika sürebilir veya 15 dakikalık bir mola ve ardından 30 dakikalık bir mola (toplam 45 dakika) olarak ayrılabilir.

Günlük mola / dinlenme kuralları

  • Günlük dinlenme: sürücü her gün en az 11 saat dinlenmelidir. Bu dinlenme süresi toplamda 12 saatten fazla 2 ayrı döneme ayrılabilir:
    • arka arkaya en az 3 saatlik ilk dönem;
    • bunu arka arkaya 9 saatlik bir süre izler.
  • İki haftada bir dinlenme süresi arasında, en az 9 ardışık saat, ancak 11 saatten fazla olmamak üzere daha kısa bir dinlenme süresi yasaktır.
  • Tüm günlük dinlenme, önceki dinlenme süresinden sonraki 24 saat içinde tamamlanmalıdır.

Haftalık dinlenme kuralları

  • Düzenli haftalık dinlenme, en az 45 saatlik bir süredir.
  • Azaltılmış haftalık dinlenme minimum 24 saattir. Bu, son haftalık istirahatin bitiminden itibaren 6 gün (6 × 24 saat) içinde başlamalıdır.
  • 45 saatlik minimum haftalık dinlenme süresinde yapılan herhangi bir kesinti, bu kaçırılan saatler başka bir dinlenme bloğuna (günlük, haftalık veya iki haftada bir dinlenme) eklenerek telafi edilmeli ve haftalık dinlenme süresinden sonraki üçüncü haftanın bitiminden önce telafi edilmelidir.
  • İki haftalık herhangi bir dönemde, dinlenmeler en az bir 45 saatlik dinlenme ve bir 24 saatlik dinlenme olmalıdır. Bir haftalık iki dönem boyunca uzanan dinlenmeler bu iki haftadan birine sayılabilir, ancak ikisi birden olamaz.

Çift Sürücü

Bir araç, herhangi bir sürüş süresi boyunca, 2 günlük veya günlük ve haftalık dinlenme süresi arasında, araçta 2 sürücü (hem sürebilen hem de kişisel takograf kartına sahip olan) varsa, aracın çift kişilik olduğu kabul edilir. Bu sürüş süresinin ilk saati isteğe bağlıdır, bu da ikinci sürücüyü vardiya başladıktan sonra 1 saat içinde almayı mümkün kılar. Genel olarak, günlük dinlenme kuralları haricinde her iki sürücü için aynı takograf kuralları geçerlidir. Çift kişi varsa, her sürücünün son günlük veya haftalık dinlenme süresinin sona ermesinden sonra başlayan 30 saatlik bir süre içinde 9 saatlik günlük dinlenme süresi olmalıdır.

Yardımcı sürücünün (çalışmıyorsa) ilk 45 dakikalık kullanılabilirlik süresi bir mola olarak kabul edilir. Ayrıca çift sürücü ile ilgili bu makaleyi okuyun.

Ek

Aracın uygun bir uyku düzeni varsa, geri kalanı araç hareketsiz haldeyken tamamen araç içinde alınabilir (ancak tüm ülkelerde değil!).

Genel çalışma ve dinlenme zamanı kuralları

AB’de belirli takograf kurallarının yanı sıra genel çalışma ve dinlenme zamanı kuralları geçerlidir. Lütfen bu kuralların bir ülkeden diğerine farklılık gösterebileceğini unutmayın.

  • Bir haftada maksimum çalışma süresi 60 saattir ve 16 haftalık bir süre boyunca ortalama maksimum çalışma süresi 48 saati geçemez.

Öngörülemeyen olaylar

Elbette, bazen bir sürücü geçerli olan takograf kurallarını tam olarak karşılayamaz. Bu nedenle, bir sürücü uygun bir durma yerine ulaşamadığında, kurallardan vazgeçilebilir. Ancak yalnızca genel güvenlik tehlikeye atılmamışsa. Bu durum meydana geldiğinde, sürücü en geç uygun bir durma yerine ulaşıldığında takograf çıktılarının arkasındaki gerçek nedenleri not etmelidir.
Bu biraz gri bir alan olsa da – düzenli ve / veya tekrarlanan öngörülemeyen olaylar, kötü programlamadan veya kurallara genel uyum eksikliğinden kaynaklanıyor olabilir.

AB ve AETR’de takograf kuralları

Lütfen burada açıkladığımız takograf kurallarının yalnızca aşağıda listelenen AB ülkelerinde geçerli olduğunu unutmayın:

AB ülkeleri

Avusturya, Belçika, Bulgaristan, Hırvatistan, Kıbrıs, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, Macaristan, İrlanda, İtalya, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Malta, Hollanda, Polonya, Portekiz, Romanya, Slovakya, Slovenya , İspanya, İsveç, Birleşik Krallık.

AETR ülkeleri

AETR ülkelerinden birinde bir kamyon kullanıldığında “AETR” adı verilen farklı bir kurallar dizisi geçerlidir: Arnavutluk, Andorra, Ermenistan, Azerbaycan, Beyaz Rusya, Bosna Hersek, Kazakistan, Lihtenştayn, Makedonya, Moldova, Monako, Karadağ, Rusya, San Marino, Sırbistan, İsviçre, Türkiye, Türkmenistan, Ukrayna ve Özbekistan.

ÖNEMLİ: Bu yalnızca kısa bir kılavuzdur. Herhangi bir sürücü veya şirket, her zaman burada bulunan tam yasal belgeye güvenmelidir.