Sürüş ve Dinlenme Süreleri

Takograf sürüş ve dinlenme süresi kuralları, özellikle karayolu taşımacılığında sürücülerin çalışma koşullarını iyileştirmek, sürüşü herkes için mümkün olduğunca güvenli hale getirmek ve rekabeti dengelemek için tasarlanmıştır.

Takograf Sürüş Süreleri

  • Günlük maksimum sürüş süresi 9 saattir.
  • Günlük sürüş süresi, haftada iki defaya kadar 10 saate çıkarılabilir: 4×9 saat & 2×10 saat
  • Kamyon/tır sürücüleri için haftalık maximum sürüş süresi 56 saattir. 
  • İki haftalık bir süre içinde toplam sürüş süresi 90 saatiikinci hafta 34 saat olmak üzere araç kullanabilir.

Takograf Dinlenme Süreleri

  • Sürücüler günde en az 11 saat dinlenme süresi almalıdır.
  • Günlük dinlenme süresi azaltılırsa bu süre 9 saatin altına düşmemelidir. Sürücüler günlük dinlenme süresinin azaltılmasını her 2 haftalık dinlenme periyodunda sadece 3 kez yapabilir.
  • Günlük dinlenme süresi ikiye bölünebilir: ilk mola en az üç saat, ikincisi en az 9 saat sürmelidir.
  • Sürücüler 4,5 saatlik sürekli sürüşten sonra en az 45 dakika mola vermelidir. Molalar 15 dakikadan az olmamalıdır.
  • Çift şoför durumu söz konusu ise günlük dinlenme süresi AETR’ye göre 30 saat içinde en az 9’ar saat uygulanmalıdır.
  • Haftalık dinlenme süresi en az 45 saat olarak uygulanır. Bu süre 24 saate kadar kısaltılabilir. Ancak birbirini takip eden 2 hafta içinde haftalık dinlenme süresi ilk hafta 24 saat, ikinci hafta 45 saat olarak uygulanmalıdır (ya da ilk hafta 45 saat ise, 2’nci hafta 24 saat olmalı). Müteakip 3 hafta içinde eksik kalan sürenin telafisi zorunludur.

Çalışma Saatleri

Sürücüler, araçlarıyla ilgili sürüş dışındaki diğer görevleri yerine getirirken de gerekli mola şartlarına uymak zorundadır. Bununla ilgili olarak çalışma saatleri yönergesi, 6 saat kuralı olarak adlandırılan bir kural ortaya koymaktadır. Diğer bir deyişle, sürücülerin araç kullanmadıkları saatlerde ara vermeden 6 saatten fazla çalışmamaları gerekmektedir.

Çalışma süresi boyunca alınması gereken molalar:

  • 6 çalışma saatinden sonra 15 dakika mola
  • 6-9 saat çalıştıktan sonra 30 dakika mola
  • 9 çalışma saatinden sonra 45 dakika mola

Dünya çapında gerçekleşen tüm kazaların yaklaşık %20’sinin direksiyon başındaki yorgunluktan kaynaklandığı tahmin edilmektedir. Bu nedenle, sürücüler yoldayken kaza riski daha fazla olduğu için sürüş sürelerindeki dinlenme kuralları çalışma saatlerindeki kurallardan daha katıdır.

Otomatik takograf indirme ile cezalardan kaçının!
Cezalar oldukça yüksek ve suistimaller sıkı bir şekilde izleniyor. Bu nedenle, dijital takograf ve sürücü kartı kullanımına dikkat etmek çok önemlidir. FleetGO hem yığın belleği hem de sürücü kartını okumakla ilgilendiğinden, artık bunun için endişelenmenize gerek yok. İki yıllık saklama yükümlülüğü de tamamen FleetGO tarafından ele alınmaktadır. Takograf İndirme hakkında daha fazla bilgiyi buradan okuyun.

AETR kuralları

Yönetmelikte belirtilen sürüş ve dinlenme sürelerine ilişkin kurallar, Avrupa Birliği içindeki tüm yolculuklar için geçerlidir. Bir seyahatin varış noktası aşağıdaki ülkelerden birindeyse, AETR kuralları geçerlidir:

Arnavutluk, Andora, Ermenistan, Azerbaycan, Bosna / Hersek, Kazakistan, Hırvatistan, Makedonya, Moldova, Karadağ, Ukrayna, Özbekistan, Rusya, Sırbistan, Türkiye, Türkmenistan ve Beyaz Rusya.

Örnek

Bir örnek, AETR kurallarının uygulanmasını en iyi şekilde açıklayacaktır: Venlo’daki bir sürücüye Milano’da bir yükü alması talimatı verilmiştir. Bir mola sırasında yolculuk değiştirilir ve sürücüye Moskova’da (Rusya) bir yük alması söylenir. AETR kuralları artık yolculuk boyunca (Venlo’dan Moskova’ya) geçerlidir. AETR Sözleşmesi kapsamında bir veya daha fazla yolculuk bir hafta içinde yapılırsa, bu süre için AETR Sözleşmesinde öngörülen haftalık ve iki haftalık sürüş ve dinlenme sürelerine ilişkin kurallar uygulanır.

Dikkat: Bu yalnızca kısa bir kılavuzdur. Herhangi bir sürücü veya şirket, her zaman burada bulunan tam yasal belgeye güvenmelidir.