Sınır Geçişlerinde Takograf Ülke Kodu Zorunluluğu
Avrupa Birliği Hareketlilik Paketi kapsamında karayolu taşımacılığında önemli değişiklikler hayata geçmeye başladı. 2 Şubat 2022’den itibaren tüm kamyon/tır sürücüleri sınırı geçer geçmez takografa yeni bir ülke kodu girmelidir. Peki, bu yeni kural ulaşım sektörü için ne anlama geliyor?
Akıllı takograf ve dijital takograf verilerinin indirilmesi
Analog takografların dijital takograf ile değiştirilmesi kapsamında uluslararası nakliyatta çalışan araçların modellerine bağlı olarak en son Ekim 2021’de akıllı takografa geçmiş olması gerekmekteydi. Takograf verilerinin TOBB’a yüklenmesi zorunluluğu ile ilgili ertelenen kanun kapsamında, verilerin TOBB’a yüklenmemesi durumunda 1 Ocak 2024 tarihine kadar uyarma puanı cezası verilmeyecektir. Bu tarihten sonra ise bu zorunluluğu yerine getirmeyen şirketler ciddi ceza ve yaptırımlar ile karşı karşıya kalacaktır. Takograf verilerinin en geç 90 günde bir, sürücü kartı verilerinin en geç 28 günde bir indirilmesi ve 12 ay süre ile saklanması kurallarında bir değişiklik söz konusu değildir.
Takograf’a ülke kodu girilmesi gerekli
Uluslararası taşımacılık yapan sürücüler Avrupa Birliği’nin başka bir ülkesine girer girmez takografa bir ülke kodu girmek zorundadır. Pratikte bu, bir kamyon/tır sürücüsünün sınırda ya da sınır geçişinden sonraki en iyi park yerinde/benzin istasyonunda yeni bir ülke kodu girmesi gerektiği anlamına gelmektedir. Ancak bütün kamyonlar/tırlar sınırın hemen ötesinde durmak zorunda kaldığında, bölgedeki park alanları ve benzin istasyonlarında ciddi bir trafik meydana gelecektir. Ülke kodunun girilmesinin en az beş dakika fazladan zaman alması beklenmektedir. Ayrıca, çoğu sürücü motoru kapatmayacağından, bu durum yakıt maliyetlerinde ve CO2 emisyonlarında ciddi bir artışa neden olacaktır.
Gereksiz para cezalarından ve ceza puanlarından kaçının
Taşımacılık şirketleri, takograf ihlali cezalarının ağır olduğunu dikkate almak zorundadır. Son zamanlarda, para cezalarının oldukça yüksek olabileceği ortaya çıkmıştır: Fransa’da bir tır şoförü 2.970 avro para cezasına çarptırıldı. Sürücü, günlük çalışma süresinin başında ve sonunda ülke kodunu dijital takografa girmemişti. Sürücülerin sınırı geçerken takograftaki ülke kodunu değiştirmemesi ceza puanı ve gereksiz para cezası riskini artıracaktadır.
Takografta ülke kodu ile ekstra gecikme
Yeni düzenlemeler gecikmelere de neden olabilir. Özellikle yolculuk bir günde birkaç sınırı geçmeyi gerektiriyorsa. Örneğin, Düsseldorf’tan Limburg, Belçika, Lüksemburg ve Fransa üzerinden İsviçre’ye gidiyorsanız, ülke kodunu değiştirmek için birkaç kez durmanız gerekecektir. Bu da her seferinde park yeri aramak ve ülke kodunu değiştirmek anlamına geliyor.
Takografta ülke kodunun otomatik girişi
Yeni düzenlemeler nedeniyle ortaya çıkabilecek sorunlar, yeni nesil dijital takograflar kullanılarak çok kolay bir şekilde çözülebilir. Yeni Akıllı Tako 2, sınırı geçtiğinizde kamyonunuzun/tırınızın konumunu otomatik olarak kaydeder. Akıllı Tako 2 ile yükleme ve boşaltma sırasında aracın konumunu otomatik olarak kaydetmeye ek olarak başlangıç ve bitiş ülkesinin kaydı da çok daha kolaydır. Düzenlemeler kapsamında Akıllı Tako 1’e sahip olan herkes, en geç 21 Ağustos 2025’te bunu değiştirmelidir. Daha fazla kullanım kolaylığı sunup yeni kurallarla uyumluluğunuzu artıracak yeni Akıllı Tako 2’ye geçmek hem iş yükünden, hem zamandan hem de ekstra maliyetlerden tasarruf anlamına gelmektedir.
Takografa ülke kodu girilmesi uygulaması şimdilik AB ülkesi sürücüleri için geçerlidir, Türk araçları için bir zorunluluk bulunmamaktadır. Ancak önümüzdeki yılalarda AB dışı ülkelerden gelen araçlar ve sürücüler için de uygulama geçerli olacaktır. Filonuzu AB kuralları ile uyumlu hale getirmek için bizimle iletişime geçin!